وي ادامه داد: هر چند بيمارستانها و مراکز درماني آموزشي امکانات و تجهيزات مناسبي دارند اما از اين امکانات به درستي و به نفع مراقبت بيمار و پرستار استفاده نمي شود.
مدير گروه پرستاري دانشکده پرستاري و مامايي مشهد گفت: در آموزش باليني دانشجويان پرستاري ضعفي مشاهده ميشود و به خصوص در فضاي آموزشي در محيط بيمارستاني نقص داريم که سبب عقب ماندگي دانشجويان پرستاري از مهارتهاي باليني ميشود.
نوروزي افزود: اين ضعف پس از فارغ التحصيلي هم ادامه مييابد و بعضاً بدآموزي جايگزين استانداردهاي باليني ميشود.
وي با تأکيد بر ضرورت انجام کارهاي مبنايي در اين زمينه و حتي ايجاد محيط هاي استاندارد در بيمارستانها، گفت:ميتوان محيطهاي استاندارد مورد تأييدي را در بيمارستانها فراهم کرد تا دانشجو در دوران تحصيل در اين مراکز آموزش ببيند در عين حال که نظارتها تقويت و تشديد شود.
مدير گروه پرستاري دانشکده پرستاري و مامايي مشهد ادامه داد: هم اکنون نظارتها بر مبناي آزمون و خطاست و غالباً توسط افرادي است که در محيط بالين تجربه و مسئوليت کسب کردهاند.
نوروزي اين مشکل آموزشي دانشجويان پرستاري را بسيار وسيع و دامنه دار برشمرد و افزود: سرفصلهاي آموزشي هر چند سال يک بار بر اساس نيازهاي موجود بازنگري ميشوند ما نيز در اين دانشکده برخي سرفصلهاي درسي را تغيير ميدهيم که متناسب با نياز و فرهنگ بومي کشورمان باشد.
وي ادامه داد: دروس آموزشي بايد برحسب موقعيت جغرافيايي، منطقه و کشور اصلاح شود ما نيز پيشنهادات خود را در اين باره تهيه و به وزارت بهداشت اعلام ميکنيم. وزارتخانه نيز پس از نظرسنجي و جمعآوري نظرات ساير دانشگاهها تصميمگيري ميکند.
مدير گروه پرستاري دانشکده پرستاري مامايي مشهد گفت: تأثير نگرش پرستاران با توجه به حاکميت فرهنگ ايراني بر روحيه مراقبت پرستاري ايده آل است و ما ميتوانيم در اين زمينه چون گذشته مرجع و الگويي براي ساير کشورها باشيم.
وي يادآورشد: براي رسيدن به اين هدف بايد پس از ساعتها کار کارشناسي در اين باره تصميم گرفت تا فرهنگ پرستاري کشورمان بر گرفته از فرهنگ حاکم فرهنگ ايراني - اسلامي باشد./122
انتهای پیام/